• sales@etesal.net

آمپلی فایر تحت شبکه

تعریف آمپلی فایر تحت شبکه 


آمپلی فایر تحت شبکه (IP Network Amplifier) نبض تپنده ی هر سیستم صوتی پیجینگ(Paging Audio system) است و وظیفه ی آن دریافت و  تقویت سیگنال های صوتی در بستر شبکه است. سیگنال های صوتی توسط تجهیزات صوتی مثل تلفن، اینترکام و یا نرم افزار پیجینگ تولید می شوند و به صورت بسته های دیتا روی شبکه ارسال می شوند. برای استفاده از این آمپلی فایر پیجینگ باید از یک مرکز تلفن تحت شبکه و یا نرم افزار پیجینگ استفاده کرد. همانند یک تلفن ویپ دارای تنظیمات شبکه و حساب کاربری SIP است که میتوان آن را برای 2 اکانت مختلف انجام دارد.
برای کاهش کابل کشی های سیستم صوتی تحت شبکه(IP Network Audio System) و آرایش منظم آن می توان از آمپلی فایر پیجینگ تحت شبکه استفاده کرد. کافیست به میزان توان مصرفی بلندگو های پیجینگ توجه کنیم و در زمان خرید آمپلی فایر تحت شبکه کمی توان مصرفی را بالاتر در نظر بگیریم تا از تمام توان آمپلی فایر پیجینگ استفاده نشود. این موضوع باعث افزایش عمر آمپلی فایر تحت شبکه خواهد شد. چطور تقویت کردن و به چه میزان تقویت کردن صدا توسط آمپلی فایر های تحت شبکه باعث دسته بندی آنها می گردد. این آمپلی فایر ها در بستر شبکه به منظور تامین صدای ورودی بلندگوهای پیجینگ آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرند.

عناوینی که در ادامه مطالعه خواهید کرد:(مدت زمان مطالعه 15-12 دقیقه)

⭐️ تعریف آمپلی فایر تحت شبکه(در قسمت بالای لیست مطالب شرح داده شد)

⭐️ مقایسه کن، تست کن بعد بخر

⭐️ تفاوت آمپلی فایر آنالوگ و تحت شبکه

⭐️مروری بر گذشته آمپلی فایر های صوتی

⭐️ انواع آمپلی فایر IP

⭐️ محاسبه افت صدا در آمپلی فایر 

⭐️ مترادف ها برای آمپلی فایر تحت شبکه 

⭐️ اجزای آمپلی فایر IP 

⭐️ عملکرد آمپلی فایر تحت شبکه

⭐️ آمپلی فایر تحت شبکه و سیستم های هشدار

⭐️ آمپلی فایر و نرم افزار پیجینگ اختصاصی

⭐️ راهکار مالتی کست در آمپلی فایر IP

⭐️ کیفیت پخش موزیک در آمپلی تحت شبکه

⭐️ راهکارهای آمپلی فایر IP

⭐️⭐️ آمپلی فایر تحت شبکه در کارخانه ها 

⭐️⭐️ آمپلی فایر تحت شبکه در ادارات

⭐️⭐️آمپلی فایر تحت شبکه در مراکز تجاری

⭐️ مزایای آمپلی فایر IP

⭐️ 100% مقرون به صرفه نسبت به آنالوگ

⭐️ آمپلی فایر تحت شبکه در زیرساخت فیبر نوری

⭐️ روش های استفاده از آمپلی فایر IP با ذکر مثال تصویری

⭐️ سوالات متداول 

 

مقایسه کن، تست کن بعد بخر

👌 برای خرید آمپلی فایر تحت شبکه باید پارامترهای مختلفی را مورد توجه قرار دهید در اینجا به برخی اشاره می کنیم:

👌 اگر امپلی فایر خارجی می خرید حتما نماینده ایرانی داشته باشد. 

👌 اگر آمپلی فایر ایرانی می خرید لیست مشتریان و میزان رضایت آن ها را بررسی کنید.

👌 قیمت عامل مهمی در اجرای پروژه های شماست ولی نه به هر قیمتی

👌 امکانات هر برند چه ایرانی و چه خارجی را بررسی کنید، شاید در آبنده به امکان ویژه ای نیاز داشته باشید. 

👌 گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی کالا

👌 اگر پروژه بزرگی دارید از شرکت ها بازدید کنید و از آن ها در خواست دمو در محل پروژه را بخواهید. 

 

تفاوت آمپلی فایر آنالوگ با آمپلی فایر تحت شبکه


 اساس کار هر دو تقویت صدای ورودی است. هر دو هم می توانند اهمی باشند و هم ولتی.  در آمپلی فایر های آنالوگ ، ورودی شما از طریق میکروفون کابلی، USB ، بلوتوث ، ورودی های AUX و سی دی یا ماژول رادیوی سخت افزاری به ورودی مدار آمپلی فایر متصل خواهد ولی در آمپلی فایر های تحت شبکه ورودی شما از طریق کابل شبکه است. 
شاید بپرسید ورودی های آمپلی فایر تحت شبکه به چه شکلی خواهند بود؟
می توانید از یک تلفن IP، تلفن نرم افزاری، نرم افزار تخصصی سیستم پیجینگ، اینترکام و یا میکروفون های پیجینگ تحت شبکه برای ارسال صدا به آمپلی فایر تحت شبکه استفاده نمائید. 

خروجی هر دو آمپلی فایر کابل هایی است که به بلندگو های آنالوگ متصل می شوند.
 

مروری بر گذشته آمپلی فایر های صوتی

اولین آمپلی‌فایر صوتی تجاری در دنیا به نام Amplion از شرکت Magnavox در سال ۱۹۱۵ معرفی شد. این آمپلی‌فایر از لامپ‌های الکترونیکی به عنوان منبع تقویت صدا استفاده می‌کرد و برای اولین بار به صورت تجاری عرضه شد. این آمپلی‌فایرها برای انتقال صدا در سینماها، تئاترها و سالن‌های کنفرانس استفاده می‌شدند و به عنوان یک پیشرفت بزرگ در فناوری صوتی محسوب می‌شدند.

بعد ها در دهه ۱۹۲۰ میلادی آمپلی فایر های دیگری توسط مخترعانی مانند لیون گاستون چابارو و آلن براکلی ساخته شد. این آمپلی‌فایرها از لامپ‌های الکترونیکی به نام تریود و پنتود برای تقویت و تقویت صدا استفاده می‌کردند. این آمپلی‌فایرها از تغذیه با ولتاژ بالا برای ایجاد تقویت صدا استفاده می‌کردند و به عنوان یک پیشرفت بزرگ در فناوری صوتی محسوب می‌شدند.

با پیشرفت در فناوری صدا، شرکت های بزرگی در این زمینه تاسیس شدند که برخی از آن ها آوازه ای جهانی دارند. آمپلی فایر های متنوعی توسط صدها شرکت تولید و به بازار عرضه شد که در این بین پرفروش‌ترین آمپلی‌فایر صوتی در دنیا به نام Bose L1 Model II است. این آمپلی‌فایر به عنوان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های آمپلی‌فایر در دنیا شناخته می‌شود. Bose L1 Model II از تکنولوژی صوتی پیشرفته‌ای استفاده می‌کند و برای اجراهای زنده، کنسرت‌ها، مراسم عروسی و استفاده حرفه‌ای دیگر مناسب است. این آمپلی‌فایر به دلیل کیفیت صدای بالا، طراحی منحصر به فرد و قابلیت حمل و نقل آسان، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی پیدا کند.

استفاده از علم کامپیوتر و شبکه در آمپلی فایر ها منجر به تولید آمپلی فایر های تحت شبکه شد. اولین آمپلی‌فایر تحت شبکه در دنیا به نام QSC Q-Sys است. این آمپلی‌فایر تحت شبکه اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت QSC معرفی شد و از آن زمان به عنوان یکی از نخستین و پیشرفته‌ترین آمپلی‌فایرهای تحت شبکه شناخته می‌شود. به مرور شرکت های دیگری با په عرصه گذاشتند. برترین تولید کنندگان آمپلی‌فایرهای تحت شبکه در دنیا شامل شرکت‌های معروفی همچون QSC، Bose، Biamp، Crestron، Extron، و Yamaha می‌شوند. این شرکت‌ها به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله صنعت موسیقی، تئاتر، سیستم‌های صوتی حرفه‌ای، سالن‌های کنسرت و همایش‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها و ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شوند. 

 

انواع آمپلی فایر IP

آمپلی فایر های تحت شبکه را به لحاظ تکنولوژی ساخت به دو دسته طبقه بندی کنیم:

🧩 آمپلی فایر اهمی تحت شبکه

🧩 آمپلی فایر ولتی تحت شبکه

قبل از توضیح آمپلی فایر ولتی و اهمی بابد چند تعریف را بدانیم:

تعریف مچینگ صوتی: مچینگ صوتی یک فرآیند است که در آن تلاش می‌شود تا ولتاژ و جریان ورودی و خروجی یک آمپلی‌فایر صوتی به گونه‌ای هماهنگ شوند که عملکرد بهینه‌ای داشته باشند و از نظر کیفیت صدا، حداکثر توان خروجی و کارایی، عملکرد بهتری داشته باشند.

وظیفه ترانس مچینگ: کار اصلی ترانس مچینگ صوتی این است که تطابق مناسبی بین خروجی آمپلی‌فایر صوتی و و ورودی بلندگو ها ایجاد شود که شامل تطابق ولتاژ و جریان ورودی و خروجی، تطابق مقاومت‌های ورودی و خروجی، تطابق حالت‌های فاز و تطابق توان خروجی می‌شود. 

امپدانس چیست؟
مقاومت داخلی سیم پیچ ترانس را امپدانس می گوئیم. واحد اندازه گیری آن اهم است و با حرف Z نمایش می دهیم. اصولا کلمه مقاومت را در مدارهای DC و کلمه امپدانس را در مدار های AC استفاده می کنیم.
اگر بخواهیم به صورت کلی تر بگوئیم امپدانس در نتیجه مقاومت در برابر جریان DC و واکنش در برابر جریان AC است. مقاومت همیشه دارای عددی ثابت است ولی امپدانس متغییر است. عددی که در کنار بلندگو ها درج می گردد در واقع میانگین امپدانس بلندگو است مثلا 8 اهم. 

چرا باید تطبیق امپدانس انجام بدیم؟
باید خروجی آمپلی فایر SIP و ورودی بلندگو های پیجینگ از نظر امپدانس هماهنگ باشند و اصلاحا تطبیق امپدانس انجام شود. این تطبیق امپدانس را ترانس مچینگ یا همان ترانس صوتی انجام می دهد.
حالا شاید متوجه شده باشید که اگر تعداد بلندگو ها زیاد باشد و یا مسیر بین امپلی فایر و بلندگو ها زیاد باشد می بایست از بلندگوی ولتی استفاده کنیم. 
 

آمپلی فایر اهمی تحت شبکه چیست؟

در آمپلی فایر اهمی تحت شبکه انتقال صوت توسط جریان اتفاق می افتد بنابر این جریان بالا داریم و ولتاژ پایین. به علت افت جریان که به گرما تبدیل می شود در صورت افزایش طول کابل بین بلندگو ها تا آمپلی فایر افت صدا هم خواهیم داشت. 
 

کاربرد ویژه آمپلی فایر های اهمی تحت شبکه 

 آمپلی فایر های اهمی تحت شبکه که مقاوم در برابر نفوذ آب هستند را می توان در هر نقطه ای که کابل شبکه نزدیک آن است قرار دهید. اگر دوربین های شما IP است بدانید که نیاز به کابل کشی مجدد نیست و کافی است از مبدل های یک به دو برای داشتن دو پورت شبکه روی یک کابل شبکه استفاده کنید. پس یکی از کاربرد های آمپلی فایر اهمی تحت شبکه (VoIP Amplifier Application) کاهش کابل کشی است.
 



برای آمپلی فایر های SIP اهمی با توان بالا، از جریان برق 220 ولت استفاده می شود. این آمپلی فایر ها دارای توان 100 تا 400 وات هستند و امکان اتصال 4 بلندگوی شیپوری 100 وات به آن میسر است. 


آمپلی فایر ولتی تحت شبکه چیست؟

در آمپلی فایر IP ولتی که عمدتا رکمونت هستند از طریق ترانس های صوتی افزاینده ولتاژ ، ولتاژ را افزایش و متقابلا جریان را کاهش می دهیم. با این کار تلفات کمتری داریم. در سمت بلندگوی پیجینگ باید به صورت عکس عمل کنیم و ولتاژ را کاهش دهیم. برای این کار از ترانس صوتی کاهنده ولتاژ استفاده می کنیم. پس به نکته ای می رسیم!!!!
 

فرق بلندگوی ولتی و اهمی چیست؟

بلندگوی ولتی می بایست به آمپلی فایر ولتی متصل شود و بلندگوی اهمی به آمپلی فایر اهمی. بلندگو های ولتی دارای ترانس هستند و وظیفه این ترانس کاهش ولتاژ روی کابل است که توسط آمپلی فایر ارسال شده است. در مورد ترانس یا ترانسفورماتور صوتی هم بهتر است کمی توضیح بدهیم.

 

محاسبه افت صدا در آمپلی فایر

دلیل اصلی، مقاوت موجود در خود آمپلی فایر SIP، کابل بلندگو و خود بلندگو است. محاسبه افت صدا در کابل یکی از نیازهای مهم در طراحی سیستم‌های توزیع صدا است. آمپلی فایر های تحت شبکه برای انتقال سیگنال‌های صوتی از کابل‌های مسی استفاده می کنند. بسته به نوع آلیاژ مس به کار رفته و قطر سطح مقطع کابل در سیگنال انتقال یافته ی صدا، افت صدا اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این افت صدا لازم است که سیستم‌های فرستنده، در ابتدا، محاسبه ی افت صدا در کابل را انجام داده و سپس با تقویت صدا در حد مورد نظر از افت کیفیت صدا جلوگیری نمایند.

مشکل دیگر امپدانسی است که ممکن است به دلیل طولانی بودن کابل از آمپلی فایر ویپ تا بلندگو باعث کاهش توان صدای وردی به بلندگوی پیجینگ گردد. نگران نباشید. طول کابل، ضخامت یا سطح مقطع کابل، تعداد و توان بلندگو ها می توانند باعث افت صدا در آمپلیفایر های VoIP  اهمی شوند. همانطور گه گفتیم یکی دیگر از مواردی که سبب افت سیگنال صوتی در کابل می‌شود، تعداد اسپیکرهایی است که از یک رشته کابل برای تغذیه سیگنال استفاده می‌کند. با افزایش تعداد اسپیکرهایی که از یک کابل استفاده می‌کنند ، سیگنال ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

 

مترادف های آمپلی فایر تحت شبکه

با توجه به دریافت ذهنی هر فرد و متخصصی که در حوزه سیستم های پیجینگ فعالیت می کند و یا کارخانه های تولید کننده تجهیزات پیجینگ تحت شبکه می توان از نام های آمپلی فایر IP ، آمپلی فایر ویپ(VoIP) و آمپلی فایر SIP به جای آمپلی فایر تحت شبکه استفاده کرد. تمامی نام ها به یک معنی هستند و به کالای واحد که همان آمپلی فایر تحت شبکه است اشاره دارند. در ادامه این مترادف ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آمپلی فایر IP اهمی چیست و چه طور کار می کند ؟

آمپلی فایر های IP در ساخت اولیه یک آمپلی فایر اهمی هستند. در این نوع آمپلی فایر ، بلندگو ها مستقیما به آمپلی فایر متصل می شوند. به همین علت کیفیت صدای آمپلی فایر اهمی از آمپلی فایر ولتی بهتر است. ولی باید فاصله بلندگو تا آمپلی فایر کم باشد. دلیل چیست ؟
 

اجزای آمپلی فایر تحت شبکه

آمپلی فایر های تحت شبکه از اجزای زیر تشکیل شده اند: 

🧩 شاسی یا باکس 

🧩 مدار آمپلی فایر 

🧩 پنل مستقیم که شامل دکمه پاور و چراغ های وضعیت است(در آمپلی فایر های ولتی)

🧩 پنل پشت که شامل ورودی برق، پورت شبکه و ترمینال خروج صدا است

🧩 ترانس مچینگ (در آمپلی فایر های ولتی)

🧩 منبع تغذیه 

🧩 مدار دریافت اطلاعات شبکه

 

عملکرد آمپلی فایر تحت شبکه

در بررسی عملکرد آمپلی فایر تحت شبکه (SIP Amplifier Functionality) می بینیم که آمپلی فایر IP سیگنال های صدا را در قالب بسته های دیتا دریافت می کند و بعد از پردازش کردن آن را برای تقویت با توان بالاتر به سمت مدار آمپلی فایر ارسال می کند و در نهایت صدای تقویت شده را به بلندگو ها ارسال می کند. 

میزان تقویت صدا در آمپلی فایرهای تحت شبکه متفاوت است. در آمپلی فایر های IP، صدا از بستر شبکه وارد می شود و بعد از تقویت شدن به سمت خروجی ارسال می گردد. اصولا خروجی آمپلی فایر های تحت شبکه، بلندگو های آنالوگی هستند که به نسبت توان آمپلی فایر تغذیه می شوند. ممکن است این بلندگو ها بر اساس نوع آمپلی فایر ویپ به صورت ولتی یا اهمی تامین شوند.

 

آمپلی فایر تحت شبکه و سیستم های هشدار

آمپلی فایر های تحت شبکه چه از نوع آنالوگ و چه از نوع IP می توانند برای اتصال به سیستم های هشدار به کار برده شود. ورودی رله های الکتریکی که به صورت Push Button عمل می کند قادر است تا به صورت مستقیم به خروجی رله در انواع سیستم اعلام حریق متصل گردد. با تاچ کردن این ورودی ها و تنظیم آمپلی فایر روی پخش بوق و یا آژیر های از قبل بارگذاری شده، در زمان وقوع حادثه و یا رویداد های خاص امکان اعلان هشدار وجود خواهد داشت.

 

آمپلی فایر و نرم افزار پیجینگ اختصاصی

شرکت اتصال صوت نرم افزار پیجینگ اختصاصی را تولید و توسعه داده است که دارای ویژگی های زیر است :

  • امکان تعریف نامحدود زون 
  • امکان تعریف نامحدود داخلی پیجینگ برای المان هایی نظیر بلندگو های تحت شبکه، اینترکام های تحت شبکه، آمپلی فایر های تحت شبکه و مبدل های آنالوگ به SIP
  • پخش اذان خودکار بر حسب موقعیت جغرافیایی و ساعت محلی
  • پخش اذان در متد اهل تسنن و تشیع 
  • امکان پخش موسیقی به صورت آلبوم 
  • امکان آپلود فایل صوتی به صورت MP3
  • اولویت بندی پیجینگ به پخش موزیک 
  • پشتیبانی از SIP Trunk
  • تنوع در زمانبندی آلارم
  • امکان اتصال به زون سلکتور سخت افزاری
  • پشتیبانی از پروتکل های SRTP ، DHCP و NAT

 

راهکار مالتی کست در آمپلی فایر IP

در شرایطی که ممکن است به هر دلیلی سرور ویپ و یا نرم افزار تخصصی پیجینگ در دسترس نباشد مالتی کست به شما اجازه می دهد تا در رنج خاصی از IP Address ها اقدام به انتشار یکطرفه صدا نمائید. با وجود در دسترس بودن سرور ها بسیاری از کاربران از این ویژگی استفاده می کنند. برای استفاده از این ویژگی ساده ترین راه تنظیم دکمه های Function یا Speed Dial در تلفن آی پی است که این آدرس آی پی های خاص را برای تماس با آمپلی فایر روی گزینه مالتی کست تعریف می کنید. بعد از تنظیمات با فشردن این دکمه ها بدون وجود سرور می توانید بلندگو های متصل به آمپلی فایر را پیج نمائید. 

اگر آمپلی فایر های متعددی داشته باشید می توانید با این دکمه ها اقدام به زونبندی آدرس های مالتی کست نمائید. البته به غیر از تلفن های آی پی، تلفن های صنعتی، اینترکام و میکروفون های پیجینگ تحت شبکه هم چنین قابلیتی دارند ولی شیوه تنظیم آنها فرق خواهد داشت مثلا در تلفن صنعتی چون کلید Speed Dial  ندارید می توانید از اعداد به جای کلید استفاده کنید. به طور مثال #1.

 

کیفیت پخش موزیک در آمپلی تحت شبکه

آمپلی فایر های IP در کیفیت پخش صدا همانند نوع آنالوگ هستند فقط کافیست ابزار های لازم برای تنظیم صدا را یا روی آمپلی فایر و یا روی نرم افزار پیجینگ داشته باشید. این ابزار ها شامل Base و تریبل برای هر آمپلی فایر خواهد بود. کیفیت صدا در آمپلی فایر های IP ب دلیل انتقال صدا در بستر شبکه و عدم ایجاد تداخل های نویزی در بیشتر مواقع از آنالوگ های آنالوگ بهتر خواهد بود. 

همچنین آمپلی فایر ها امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دیگری هم دارند تا نویز، اکو و آکوستیک بازگشت صدا را در آنها تنظیم کرد. 

 

راهکارهای آمپلی فایر IP

آمپلی فایر های تحت شبکه را می توان در راهکار های مختلفی استفاده کرد. در این بین راهکار های پر تقاضا را بررسی خواهیم کرد.
 


 آمپلی فایر تحت شبکه در کارخانه ها 

آمپلی فایر تحت شبکه در کارخانه ها می تواند در کنار اسپیکر های تحت شبکه به عنوان یک راهکار ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال در سالن های شلوغ که دارای نویز زیادی هستند و نیاز به تعداد بالایی بلندگوی شیپوری در یک زون مشخص داریم می توانیم از آمپلی فایر های ولتی استفاده کنیم. در نقاطی از کارخانه ها مثل فضاهای باز نیز می توان از آمپلی فایر های اهمی با بلندگو های اهمی استفاده کرد. 

در بخش های اداری و مکان هایی که دور افتاده یا مستقل هستند ولی تعداد بلندگو های آن ها یک یا 2 عدد است برای کاهش کابل کشی و هزینه می توان از بلندگو های تحت شبکه استفاده کرد.

 

آمپلی فایر تحت شبکه در ادارات

در سازمان ها و ادارات بزرگ که وسعت زیاد و تعداد بلندگوی بالایی داریم که عمدتا سقفی و ستونی خواهند بود بهتر است از آمپلی فایر های ولتی تحت شبکه استفاده کنیم. مقرون به صرفگی آمپلی فایر در راهکار های اداری به خاطر این است که با یک کابل از آمپلی فایر می توان بین 15 تا 25 بلندگو را به سیستم صوت تحت شبکه متصل کرد. 

برای هر طبقه به صورت مجزا و یا به صورت یکی در میان برای طبقات می توان از یک آمپلی فایر متناسب با توان بلندگو ها استفاده کرد.

 

آمپلی فایر تحت شبکه در مراکز تجاری

در مراکز خرید و مجتمع های تجاری که عمده پوشش برای راهروها، لابی و پارکینگ است به علت کم بودن زون ها راهکار آمپلی فایر تحت شبکه مناسب است. البته خارج از تعارف این راهکار به علت کاهش هزینه ها می باشد در غیر این صورت بهترین راهکار استفاده از اسپیکر های تحت شبکه خواهد بود. 

در مجتمع های تجاری هم مانند کارخانه ها می توان برای بخش هایی که مستقل هستند مثل تاسیسات و اتاق های تعمیر و نگهداری از بلندگو های تحت شبکه در کنار راهکار آمپلی فایر استفاده کرد تا مقرون به صرفه تر باشد. 

 
مزایای استفاده از آمپلی فایر IP

در این قسمت برخی از مزایای (Advantage of IP Amplifier) استفاده از آمپلی فایر های IP را ذکر می کنیم:

  • کاهش کابل کشی
  • مدیریت آسان
  • امکان اتصال به سیستم های دیگر مثل مرکز تلفن
  • تغییر نرم افزاری میزان صدای خروجی 
  • امکان پخش نرم افزاری موسیقی 
  • امکان پیج کردن بدون نیاز به سرور
  • امکان پخش خودکار اذان 

 
100% مقرون به صرفه نسبت به آنالوگ

امروزه اگر سری به بازار آمپلی فایر های آنالوگ بزنید خواهید دید که تفاوت قیمت زیادی بین آنها و آمپلی فایر تحت شبکه نیست. درحالی که کیفیت و مزایای استفاده از آمپلی فایر IP بر همین اختلاف اندک هم سنگینی می کند. در راهکارهای کوچک شاید هزینه ها برابر باشد ولی در راهکار های بزرگ اداری و صنعتی هزینه های استفاده از آمپلی فایر تحت شبکه کمتر خواهد شد. 

با توجه به تورم در هزینه های خدمات نصب و به طبع افزایش طول کابل کشی که منجر به افزایش توان مورد نیاز آمپلی فایر ها برای مواجه شدن با افت صدا خواهد داشت می توان به این نتیجه رسید که استفاده از آمپلی فایر IP مقرون به صرفه تر است. 

 

آمپلی فایر تحت شبکه در زیرساخت فیبر نوری

بسیاری از مشتریان ما از کارشناسان ما این سوال را می پرسند که اگر زیر ساخت کابلی ما فیبر باشد آیا م یتوان از آمپلی فایر تحت شبکه استفاده کرد یا خیر؟ بله می توان چون در نهایت در سمت ONT های فیبر می بایست یا از سوئیچ های با آپلینک فیر در کنار پورت های اترنت استفاده کرد و یا از مدیا کانورتور هایی که یک پورت فیبر را گرفته و به شما خروجی پورت LAN م یدهند. 

بر خلاف آمپلی فایر های آنالوگ که مجبور هستیم از چندین دکمه سخت افزاری برای زونبندی استفاده نمائیم ، در آمپلی فایر های VoIP این کار به صورت نرم افزاری از روی سرور و یا به وسیله تلفن های آی پی انجام می گردد، به دلیل کاهش سیم کشی، این نوع آمپلی فایرها تک زون تولید می شوند. 
 

روش های استفاده از آمپلی فایر IP با ذکر مثال تصویری

به سه روش می توان از آمپلی فایر تحت شبکه در مدار سیستم پیجینگ تحت شبکه استفاده کرد:

💣 با استفاده از سرور پیجینگ یا نرم افزار پیجینگ تحت شبکه شرکت اتصال صوت
💣 با استفاده از مرکز تلفن VoIP
💣 بدون نیاز به سرور پیجینگ و مرکز تلفن VoIP
 

روش اول : با استفاده از نرم افزار پیجینگ شرکت اتصال صوت

در این روش شما می توانید از نرم افزار پیجینگ شرکت اتصال صوت استفاده نمائید و از حداکثر امکانات سیستم پیجینگ تحت شبکه استفاده نمائید: 
تصویر شماتیک این روش را می توانید اینجا ببینید

روش دوم : با استفاده از مرکز تلفن VoIP

در این روش اگر هر سیستم سانترال یا مرکز تلفن VoIP داشته باشید که از پروتکل SIP پشتیبانی کند به آسانی می توانید آمپلی فایر تحت شبکه را همانند تلفن های VoIP در آن رجیستر کنید و از روی تلفن های VOIP یا دیگر ابزار VoIP موجود آن ها را پیج کنید. آمپلی فایر ها به سوئیچ شبکه متصل شده اند و بلندگو های پیجینگ آنالوگ به آمپلی فایرها متصل هستند.

تصویر شماتیک این روش را می توانید اینجا ببینید

روش سوم: بدون نیاز به نرم افزار پیجینگ و مرکز تلفن VOIP

در این روش که کم هزینه ترین راه ممکن می باشد کافی است آمپلی فایر IP و یک تلفن VoIP را به شبکه خود متصل نمائید. فرقی نمی کند تلفن و یا آمپلی فایر های IP در کدام قسمت شبکه ی شما قرار بگیرد فقط کافیست که بتوانند همدیگر را روی شبکه ببینند. در تلفن VoIP خود و آمپلی فایر های IP گزینه ای به نام Multicast وجود دارد که اگر در تلفن خود آدرس مالتی کست آمپلی فایر های IP را وارد کنید  آن ها را از طریق کلید BLF روی تلفن پیج خواهید کرد. اگر تعداد زیادی آمپلی فایر SIP داشته باشید می توانید آن ها را آدرس آی پی های مالتی کست مختلف زون بندی کنید. 

تصویر شماتیک این روش را می توانید اینجا ببینید

سوالات متداول مربوط به آمپلی فایر تحت شبکه 

🙋‍♂️ چرا نیازی به چند زون بودن آمپلی فایر های تحت شبکه نداریم؟

✅ اساس استفاده از آمپلی فایر های تحت شبکه کاهش کابل کشی است. توان هر آمپلی فایر تحت شبکه باید متناسب با بلندگو های پیجینگ متصل به آن باشد. بلندگو هایی که نزدیک به یک آمپلی فایر باشد اصولا در یک زون قرار می گیرد. حالا فرض کنید 10 بلندگوی ستونی آنالوگ در یک رستوران داریم که بخشی از یک کارخانه است. اگر هدف بر این باشد که کابل کشی را کاهش دهیم نیازی به خرید آمپلی فایر با توان بیش از 300 الی 400 وات نخواهیم داشت. چون اگر بخواهیم از این آمپلی فایر برای بخش های دیگر نیز استفاده کنیم کابل کشی افزایش خواهد یافت و با توجه به این موضوع افت بیشتری در کابل خواهیم داشت که ما را نیازمند خرید آمپلی فایر با توان بالاتر برای جبران افت توان خواهد کرد. به همین علت استفاده از آمپلی فایر تک زون به جای آمپلی فایر چند زون پیشنهاد می گردد. آمپلی فایر های با تعداد زون بالا قیمتی چند برابر دارند که با یک محاسبه سر انگشتی می بینیم که به صرفه نیست. 

🙋‍♂️ دلیل چند برابر بودن قیمت آمپلی فایر های با تعداد زون بالا چیست؟

✅ اصلی ترین کاربرد آمپلی فایر تقویت صدا است ولی اگر از مدار یا رله مکانیکی یا نرم افزاری انتخاب زون استفاده کنیم که در حقیقیت یک واسط میانی برای انتخاب خروجی صدا است هزینه بیشتری پرداخت خواهیم کرد چون خود این مدار انتخابگر قیمت هنگفتی دارد و شاید قیمت آمپلی فایر را 2 تا 3 برابر بیشتر نماید. با این واسط میانی شما همزمانی صدا روی خروجی ها نخواهید داشت چون یک کانال ورودی در آمپلی فایر تحت شبکه داریم بنابراین با داشتن خروجی های متعدد فقط یک صدا را به چندین خروجی می توان وصل کرد. چون دلیل اصلی خرید آمپلی فایر تحت شبکه کاهش هزینه های کابل کشی و کاهش هزینه خرید آمپلی فایر با توان بالاتر می باشد پس اصلا نیازی به خرید آمپلی فایر با چند زون غیر منطقی است و برای هر زون متناسب با توان آن زون یک آمپلی فایر باید تهیه کرد. 

بیشتر بخوانید:

آمپلی فایر تحت شبکه اتصال صوت مدل ES-A1080

آمپلی فایر پیجینگ تحت شبکه Connect Tik

 

 

در تاریخ 1402/12/12 توسط مدیر به روز رسانی شد.

چت با کارشناسان در واتس آپ