• sales@etesal.net

اینترکام تحت شبکه

اینترکام تحت شبکه (IP Network Intercom) چیست و چه کاربردی دارد؟


اینترکام تحت شبکه(IP Network Intercom) از ابزارهای تلفنی برای ایجاد تماس فوری و آسان روی بستر شبکه است. در تعریفی دیگر اینترکام تحت شبکه تلفن دیواری بدون هندست با اسپیکر و میکروفون قوی است برای اینکه افراد بتوانند با آزادی عمل بیشتری بدون برداشتن هندست و فقط با فشردن یک کلید با مخاطب تماس بگیرند. تماس آسان و سریع از اهداف تولید اینترکام تحت شبکه است. با توجه به امکان استفاده از رله های برقی برای اینترکام تحت شبکه از آن می توان به عنوان درب باز کن تحت شبکه هم استفاده کرد. اینترکام ها نسبت به محل و نوع استفاده در اشکال مختلفی تولید می شوند. برای ارسال و دریافت صدا توسط اینترکام تحت شبکه از پروتکل SIP استفاده می کنند که معمول ترین پروتکل ارتباطی بین اینترکام ها می باشد. اینترکام های صنعتی دارای بلندگوی داخلی با صدای بلند هستند که همین موضوع باعث می شود تا از اینترکام به عنوان بلندگوی تحت شبکه برای پیج کردن نیز استفاده شود. اینترکام ها دارای میکروفون های خازنی و یا داینامیک هستند که به ترتیب برای محیط های کم نویز و پرسر و صدا مناسب هستند.

اصطلاحات جایگزین برای اینترکام تحت شبکه


با توجه نگرشی که افراد متخصص و کاربران سیستم اینترکام از عملکرد اینترکام تحت شبکه دارند از کلمات مترادفی مثل اینترکام IP ، اینترکام SIP و اینترکام ویپ(VoIP) به جای آن استفاده می کنند. در این متن نیز برای شرح کارایی و بیان ویژگی های اینترکام تحت شبکه از مترادف های نامبرده شده استفاده خواهیم کرد. اینترکام IP به دلیل کار در بستر شبکه ، اینترکام SIP به دلیل استفاده از پروتکل ارتباطی SIP و اینترکام ویپ(VoIP) به دلیل استفاده در سیستم های ویپ نامگذاری شده اند که همه ی این نام ها یک معنی و مفهوم واحد دارند و هرجایی در متن اگر به آن اشاره کنیم منظور اینترکام تحت شبکه است.

انواع اینترکام تحت شبکه(IP Intercom)


📌 در یک دسته بندی کلی اینترکام های IP را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

اینترکام IP صنعتی (Industrial IP Intercom) 

اینترکام IP غیر صنعتی (None-Industrial IP Intercom) 


اینترکام های صنعتی تحت شبکه (Industrial IP Network Intercom) در جنس بدنه و شکل ظاهری با اینترکام های غیر صنعتی تحت شبکه فرق دارند ولی امکانات در اینترکام های غیر صنعتی بیشتر است. البته در اینترکام صنعتی به چنین امکاناتی نیاز نخواهیم داشت. در اینترکام های غیر  صنعتی کاربرد هایی مثل درب باز کن ، تشخیص چهره و کارت RFID برای ورود و خروج در نظر گرفته شده است که بیشتر برای محیط های اداری و ساختمان های ویلایی مناسب است.  

💥 لغتنامه اینترکام بخش اول

🧩 Front Panel: منظور پنل جلوی اینترکام است که ابزار ارتباطی روی آن نصب می شود.

🧩 Numeric keypad: صفحه شماره گیر عددی است. این صفحه کلید در نمونه های صنعتی از جنس استیل و در نمونه های غیر صنعتی از جنس پلاستیک است.

🧩 RFID: سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کارت متصل شده و یک بازخوان (Reader) است.

🧩 RF card reader : در مدل های غیر صنعتی برای ورود و خروج می توان از تگ های RFID استفاده کرد.

🧩 Rlaeys out: خروجی کنترلی در اینترکام تحت شبکه است که آن را قادر به انجام فرمان های الکتریکی می کند. تعداد این خروجی ها در اینترکام مختلف است.

🧩 Rlaeys in: ورودی کنترلی در اینترکام است که آن را قادر به دریافت پالس های الکتریکی برای ایجاد یک دستور نرم افزاری مثل تماس و یا فعال سازی Relay out می کند.

🧩 Microphone: یک ورودی صدای مستقیم برای دریافت صدای انسان است که می تواند از نوع خازنی و یا داینامیک باشد.

🧩 Speaker: خروجی صدا برای پخش صدای تماس و یا زنگ تماس می باشد. دارای نوع داخلی و بیرونی است. نوع بیرونی در اینترکام های صنعتی کاربرد دارد. 

🧩 802.3af Power- over - Ethernet: جریان برق روی کابل شبکه است که می تواند برق مصرفی اینترکام را تامین نماید.

🧩 Water-proof: میزان مقاومت در برابر نفوذ آب است که با یک عدد بعد از کلمه IP مشخص می شود. به طور مثال IP65 یعنی مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب که به صورت اسپلش روی آن پاشیده می شود.

🧩 Dust- proof: مقاومت در برابر نفوذ گرد موجود در هوا است. این گرد می تواند گرد خاک و یا گرد حاصل از آسیاب فلزات باشد.

🧩 Flush-mounted: یعنی قابلیت نصب اینترکام به صورت توکار روی سطح 


با اینکه مطمئن هستیم کیفیت اینترکام ایرانی اتصال صوت در سطح دنیا حرف برای گفتن دارد ولی برای دسته بندی دقیق تر به سراغ برند های خارجی با سابقه خواهیم رفت. برند هایی که بر حسب تجربه ی طولانی، دسته بندی دقیق تری از سیستم اینترکام دارند. در یک اتفاق نظر کلی بین برند ژاپنی TOA ، اتریشی Commend ، ایتالیایی Fitre و آلمانی Neumann تقسیم بندی زیر قابل برداشت است. 

  • مقاوم در برابر خرابکاری((Vandal Resistant
  • کنترل دسترسی(Access Control) 
  • ارتباط اورژانسی(Emergency Call)
  • ارتباط داخلی(Internal Communication)

اینترکام تحت شبکه مقاوم در برابر خرابکاری (Vandal Resistant  SIP Intercom)

این دسته از اینترکام های VoIP به دلیل ساختار مقاوم در برابر ضربه و یا دستکاری توسط افراد خرابکار از بدنه فلزی استفاده می کنند. جنس بدنه از ورق آهن گالوانیزه و یا استیل است. اگر از دوربین برای اینترکام های ویپ Vandal استفاده شود آن را در یک محفظه محکم می گذارند تا قابل دسترسی نباشد و یا اگر دکمه و کلید داشته باشند جنس آن ها استیل خواهد بود. 

اینترکام IP کنترل دسترسی (Network Access Control)

اینترکام تحت شبکه کنترل دسترسی به منظور ایجاد مکالمه و کنترل و یا صرفا کنترل مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت اینترکام کنترل دسترسی به علت تجهیزاتی که روی آن قرار دارد به نسبت قیمت اینترکام Vandal بیشتر است. در  این دسته از اینترکام SIP ممکن است از دوربین برای ارسال تصویر تماس گیرنده ، تشخیص چهره برای تطابق افراد در هنگام ورود ، کارت RFID و یا اثر انگشت خوان استفاده شود. برای مثال در ورود به محیط های اداری خاص مثل اتاق مدیران ، واحد مالی و یا دیتا سنترها از اینترکام کنترل دسترسی استفاده شود. 

اینترکام ارتباط اورژانسی تحت شبکه (Network Emergency Call Intercom)

اینترکام ارتباط اورژانسی یا تماس فوری ممکن است بسته به محیط مورد استفاده از بدنه پلاستیک یا فلزی ساخته شده باشد. رنگ این اینترکام ها قرمز و یا نارنجی است . از عبارت Emergency Call روی آن استفاده می شود. یک و یا دو دکمه تماس فوری دارند.

اینترکام ارتباط داخلی (Internal Communication Intercom)

اینترکام های ارتباط داخلی ممکن است بر اساس نوع مکان مورد استفاده به صورت روکار و یا توکار ساخته شود . اگر محیط کارگاهی باشد می توان از اینترکام های صنعتی نیز استفاده کرد. مساجد و اماکن مذهبی بزرگ ، تقاطع ها و میادین سطح شهر، هتل ، بیمارستان و دانشگاه ها که سطح ارتباطات داخلی به داخلی پیچیده دارند از این دسته از اینترکام ها استفاده می کنند. این اینترکام ها تعداد دکمه های زیاد برای تماس با واحد های مختلف دارند.

عملکرد اینترکام تحت شبکه (IP Network Intercom Functionality)


عملکرد کلی اینترکام تحت شبکه روی یستر شبکه ارزیابی می گردد. سیستم اینترکام(Intercom System) متشکل از سرور اینترکام ، اینترکام ها ، میکروفون پیجینگ ، بلندگو ی پیجینگ و تلفن های تحت شبکه است. سیستم اینترکام سامانه ای برای کنترل و ایجاد تماس بین اینترکام های تحت شبکه است . در سیستم اینترکام به راحتی می توانید اینترکام جدیدی اضافه و یا حذف نمائید و آن ها را در زون های مختلف قرار دهید. با سیستم اینترکام می توانید از اینترکام های تحت شبکه برای پیج کردن و پخش پیام هشدار از پیش ضبط شده استفاده کنید. همچنین سیستم اینترکام به شما کمک می کند تا بتوانید وضعیت برخط اینترکام ها را مشاهده نمائید. این که اینترکام مشغول به مکالمه است و یا آماده برای تماس است.
سرور اینترکام می تواند مرکز تلفن ویپ و یا نرم افزار سیستم اینترکام باشد. به نرم افزار سیستم اینترکام ، نرم افزار پیجینگ نیز می گویند. میکروفون پیجینگ و تلفن های تحت شبکه هم مثل اینترکام ابزاری برای تماس تلفنی هستند که علاوه بر تماس مانند اینترکام ها می توانند بلندگوهای پیجینگ تحت شبکه را پیج نمایند. در ادامه با تصویر های مختلف عملکرد اینترکام  IPرا توضیح خواهیم داد: 

تصویر شماره یک: 


در تصویر بالا ساده ترین نوع ارتباط را می بینید که دو اینترکام تحت شبکه ی تک دکمه که به سوئیچ شبکه وصل هستند از طریق سرور پیجینگ و یا مرکز تلفن می توانند با یکدیگر تماس بگیرند. برای ایجاد این ارتباط می بایبست در صفحه مربوط به تنظیمات هر یک از اینترکام ها داخلی اینترکام مقابل قرار داده شود تا بدین صورت با فشردن دکمه هر یک از اینترکام ها با اینترکام دیگر تماس بر قرار شود. در تنظیمات پاسخ به تماس برای اینترکام ها می توانیم گزینه پاسخ خود کار را فعال نمائیم تا بدون نیاز به فشردن دکمه، تماس وصل و پیغام مخاطب تماس گیرنده پخش شود. راه دوم برای پاسخ دادن به تماس تعیین تعداد زنگ هایی است که مخاطب را از ورود تماس مطلع می سازد. 

تصویر شماره 2:

در تصویر فوق سه سایت یک کارخانه و سایت اداری آن قرار دارد. در سایت های شماره 1 و 2 سرور پیجینگ و اینترکام قرار دارد که سایت های شماره 3 و 4 هم از همین سرور ها استفاده می کنند. میکروفون تحت شبکه برای محیط های سخت است که اپراتور افراد را پیج می کند. در سایت شماره یک اینترکام های تحت شبکه 9 دکمه هندست دار وجود دارد که بنا بر ترجیح کاربر مورد استفاده قرار می گیرند . در سایت های شماره 2 و 3 از اینترکام ویپ تک دکمه استفاده می شود. در ساختمان اداری تعداد محدودی از تلفن های تحت شبکه رومیزی می توانند با اینترکام ها و میکروفون های اپراتور ها تماس بگیرند و یا در صورت لزوم با آنها تماس گرفته شود. 


تصویر شماره 3: 

در تصویر فوق 2 سایت یک کارخانه و سایت ساختمان اداری آن قرار دارد. در سایت شماره 1 سرور پیجینگ و تعدادی اینترکام SIP داریم که سایت های شماره  2 و ساختمان اداری از سرور پیجینگ سایت 1 استفاده می کنند. میکروفون تحت شبکه در سایت شماره 2 و ساختمان اداری به اپراتورها برای تماس کمک می کند. در سایت شماره یک اینترکام های تحت شبکه 9 دکمه هندست دار و بدون هندست قرار دارد . در سایت های شماره 2 از اینترکام ویپ تک دکمه استفاده می شود. در ساختمان اداری تعداد محدودی از تلفن های تحت شبکه رومیزی می توانند با اینترکام ها و میکروفون های اپراتور ها تماس بگیرند و یا در صورت لزوم با آنها تماس گرفته شود. هر 2 سایت کارخانه و ساختمان اداری با توجه دوری آنها از همدیگر روی شبکه WAN به هم متصل شده اند. 
 

تصویر شماره 4: 


در تصویر شماره 4 قصد بر این بوده که نمایش دهیم یک اینترکام IP 9 دکمه می تواند به ازای هر دکمه با یک اینترکام تماس بگیرد . توجه کنید در اینترکام IP 9 دکمه یکی از دکمه ها برای پاسخگویی است و امکان ایجاد تماس ندارد.
اینترکام ایرانی 
شرکت اتصال صوت به عنوان تولید کننده اینترکام ایرانی با بیش از 15 سال سابقه و با با کمک تیم طراحی و توسعه خود توانسته است انواع اینترکام تحت شبکه را تولید و به بازار عرضه نماید. امکان سفارشی سازی ، خدمات پس از فروش و قیمت اینترکام اتصال صوت باعث استقبال متخصصین حوزه مخابرات و سیستم اینترکام شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از پروژه های اجرا شده و خرید اینترکام می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

تصویر شماره 5: 

در تصویر شماره 5 قصد داریم نشان دهیم که می توانید از اینترکام صنعتی مانند بلندگو برای پیج کردن استفاده نمائید. کافی است آنها را داخل یک زون قرار دهید و سپس به وسیله پروتکل مالتی کست و یا کال گروپ برای آنها پیغام ضبط شده پخش کنید و یا با یک تلفن ، اینترکام و یا میکروفون می توانید زون مربوط به آنها را پیج نمائید.

 

اینترکام صنعتی(Industrial Intercom)


اینترکام صنعتی همانطور که گفتیم نوع خاصی از اینترکام است که می تواند در هر 4 دسته بندی ذکر شده قرار بگیرد. در سیستم اینترکام صنعتی تحت شبکه از یک واحد پردازنده مرکزی (DSP) که قلب تپنده اینترکام است برای ایجاد تماس و ارسال و دریافت پیام های صوتی و الکتریکی استفاده می شود.
پورت شبکه اینترکام صنعتی از طریق اتصال به سوئیچ های PoE نیاز شما برای تامین منبع تغذیه را مرتفع می نماید. نرم افزار اینترکام صنعتی بر پایه لینوکس طراحی و توسعه یافته است. 
سطح حفاظت IP  در حقیقت محافظت از اینترکام در برابر نفوذ مایعات ، جامدات و گرد و خاک می باشد. ممکن است از اینترکام صنعتی در محیط هایی استفاده کنیم که در آن امکان نفوذ آب و یا گرد و غبار باشد و نیاز به اینترکام ضدآب و یا اینترکام ضد گرد و خاک داشته باشیم که بر اساس میزان حساسیت محیط می توانیم درجه ی آن را انتخاب نمائیم.  برای مثال IP65 مقاوم در برابر نفوذ گرد و خاک و آب در حال پاشش با زاویه 65 درجه است.
اینترکام صنعتی دارای ماژول رله الکتریکی است که در صورت نیاز می توان با فعال کردن آن اقدام به خاموش و روشن کردن کلید کرد. مثل کلید بازکردن درب و یا روشن کردن چراغ.  همین رله الکتریکی می تواند باعث اتصال اینترکام به سیستم های اطفا حریق شود. به محض ارسال فرمان از طریق سیستم اطفا حریق می توان تماس های اورژانسی با بخش های مختلف و یا پخش پیغام های هشدار را در سیستم اینترکام فعال کرد. 

داشتن لوازم جانبی برای محیط های صنعتی به دلیل سر رو صدای بالا و عدم دید کافی در صورت وجود ذرات معلق در هوا است. اینترکام صنعتی به دلیل وجود نویز بالا گاها نیاز به چراغ گردان برای دیدن تماس های ورودی دارد.
تصویر شماره 6:

در تصویر شماره 6 می خواهیم بگوئیم که می توانید با اینترکام صنعتی بلندگو های پیجینگ موجود در سایت را هم پیج کنید. برای این کار می بایست در تنظیمات دکمه مربوط به اینترکام ها شماره زون مربوط به چند بلندگو  و یا داخلی یک بلند گو را قرار دهید. البته خود اینترکام های صنعتی چون بلندگوی 30 وات داخلی دارند می توانند به عنوان بلندگو برای پیج کردن هم مورد استفاده قرار بگیرند.

📃 سوالات پر تکرار

🙋‍♂️ چطور اینترکام تحت شبکه مورد نیازمان را انتخاب و خرید کنیم ؟

✅ برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا محل استفاده از اینترکام را تعیین کنیم. ممکن است در یک کارخانه هم در بخش اداری و هم در بخش های تولیدی بخواهیم از اینترکام تحت شبکه استفاده کنیم ولی اینترکام مورد استفاده در دو محل خصوصیات فیزیکی یکسانی نخواهند داشت.

انتخاب برند عامل دیگری است که باید به آن توجه کنیم اگر برند خارجی مد نظر شماست می بایست این برند در ایران نمایندگی داشته باشد تا بتواند تعهدات دوره گارانتی و خدمات پس از فروش تولید کننده خارجی را ارائه دهد. بسیاری از برند های خارجی با توجه به شرایط کشور فروش کالا و یا ارائه خدمات مستقیم ندارند و شرکت های بازرگانی ایرانی از طریق نمایندگی کشور های دیگر اقدام به واردات کالا می کنند. باید مراقب باشید و از رزومه و تجربه این شرکت ها در ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید سیستم اینترکام مطلع شوید. 

🙋‍♂️ آیا می توان از اینترکام برای پیج کردن استفاده کرد ؟

✅ بله با توجه به اینکه اینترکام ها دارای بلندگوی قوی داخلی و یا بیرونی هستند می توانند در تنظیمات سرور پیجینگ سناریو هایی را تنظیم کرد تا از اینترکام به عنوان یک بلندگوی پیجینگ استفاده شود. برای این کار می توان در تنظیمات زون بندی نرم افزار پیجینگ، اینترکام ها را به عنوان یک بلندگو در نظر گرفت و برای آنها پیام های صوتی آماده ارسال کرد و یا گروه مربوط به اینترکام ها را که به صورت یک داخلی هستند پیج کرد.

🙋‍♂️ آیا می توان از پروتکل RTP برای پیج کردن بلندگو ها استفاده کرد ؟

✅ جواب بله است. همان طو که می دانیم RTP یک پروتکل مالتی کست برای پیج کردن گروهی از تجهیزات صوتی روی شبکه است از این رو می توان با قرار دادن آدری آی پی RTP آنها روی دکمه BLF یک تلفن و فشردن این دکمه اینترکام ها را از طریق پروتکل RTP پیج گروهی کرد. 

اگر در سیستم پیجینگ صنعتی خود نیاز به آمپلی فایر تحت شبکه ، اسپیکر تحت شبکه و یا تلفن صنعتی دارید روی لینک ها کلیک کنید.

به روزرسانی توسط مدیر در تاریخ 24 آذر 1402

چت با کارشناسان در واتس آپ