شبکه ملی اطلاعات فاقد طراحی است 

شبکه ملی اطلاعات از اساسی‌ترین طرح‌های فضای مجازی کشور است اما متاسفانه این شبکه تاکنون فاقد مجری و طراحی بوده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات از اساسی ترین طرح های فضای مجازی کشور است و استقلال مملکت به این شبکه بستگی دارد گفت: این طرح با گذشت شش تا هفت سال هنوز یک فرآیند طراحی علمی و مهندسی مشخص ندارد.

محمد حسن انتظاری در مصاحبه با رادیو با اشاره به عدم تحقق پیشرفت شبکه ملی اطلاعات افزود: شبکه ملی اطلاعات از اساسی‌ترین طرح‌های فضای مجازی کشور است یعنی استقلال مملکت به این شبکه بستگی دارد. متاسفانه این شبکه تاکنون فاقد مجری و طراحی بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: طرحی به این وسعت باید مکانیزم طراحی، تیم طراحی و خروجی به معنای واقعی روشنی داشته باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: این طرح با گذشت شش تا هفت سال هنوز یک فرآیند طراحی علمی و مهندسی مشخصی ندارد و به تعبیری اهمیت لازم به شبکه مزبور داده نشده است.

وی افزود: تعریف شبکه ملی اطلاعات دی ماه سال 1392 و سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات سال 1395 در شورای عالی مجازی تصویب و ابلاغ شد.

انتظاری اظهارداشت: در حال حاضر شبکه ملی اطلاعات از حیث تعریف و تبیین الزامات بطور کامل روشن است که باید در این مسیر چه فعالیت‌هایی انجام داد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطورکلی در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بر ایجاد شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، شبکه‌ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت تاکید شده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: بطورکلی در این تعاریف و تبیین الزامات ابلاغ شده یکی از مسائل مهم زیر ساخت ارتباطی و اطلاعاتی کشور است.

وی اظهارداشت: اینکه گفته می‌شود شبکه های اجتماعی تاکنون نتواسته‌اند مجال بروز و ظهور در کشور پیدا کنند به همین نکته یعنی زیرساخت‌ها اطلاعاتی برمی‌گردد.

انتظاری گفت: خوشبختانه زیر ساخت‌های خدمات کاربردی مثل دیتا سنترها، شبکه‌های اجتماعی بومی، موتورهای جستجو و مواردی از این دست در شبکه ملی اطلاعات لحاظ شد تا این موارد بتوانند در داخل رشد و نمو پیدا کنند.

وی افزود: اگر بتوان این زیرساخت‌ها را درکشور فراهم کرد ضمن ایجاد اشتغال قابل توجهی در داخل می‌توان تکنولوژی‌های مورد نظر را در داخل کشور توسعه داد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه« محمد جواد آذری جهرمی » وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از روند پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات به رهبر انقلاب و رئیس جمهور ارائه و معتقدند این وزارتخانه به 80 درصد پیشرفت در اجرای پروژه مزبور دست یافته آیا این میزان پیشرفت مورد تائید اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور قرار گرفته است، اظهارداشت: گزارش مزبور برای بررسی بیشتر به دبیر این شورا ارجاع شد.

وی گفت: «ابوالقاسم فیروز آبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی از شخص وزیر و برخی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی دعوت کرد تا ساز و کار مشخصی برای بررسی این گزارش تعریف شود.

انتظاری افزود: مکانیزمی که در همان جلسه به تائید رسید قرار بر این شد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نمایندگان خود را معرفی و در ضمن اسناد و مدارک مورد نیاز جهت بررسی هرچه بیشتر این گزارش ارسال کند.

وی اظهارداشت: همچنین مقرر شد چهار عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی این بررسی‌ها را با همکاری نمایندگان وزیر انجام دهند البته دبیر شورا نیز نظرات خود را از طریق معاون خود و در جلسه حضوری ارائه و در نهایت یک گزارش تجمیعی تهیه شد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: این گزارش حاصل مصاحبه طولانی نمایندگانی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی وهمینطور کسانی که در این حوزه دست اندر کار بودند در ضمن افزون بر 120 سندی که نمایندگان آذری جهرمی برای بررسی ارسال کرده بودند نیز تمامی این اسناد مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بطورکلی در بررسی‌های صورت گرفته به هیچ عنوان این میزان پیشرفت 80 درصدی تائید نشد.

انتظاری ادامه داد: واقع مطلب اینکه از نمایندگان وزیر ارتباطات در جریان این بررسی‌ها پرسید شد چگونه به عدد 80 درصد رسیده‌اید در جواب گفتند نخبگانی به این عدد رسیده‌اند.

وی یادآورشد: فرآیندی که هم اکنون در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد باید بطور کامل از نو بررسی و ساختار جدیدی ایجاد شود.

 

مرجع خبر : نت استاک