سرور های مراکز تلفن تحت شبکه بر اساس ساختار IP طراحی شده اند، در صورتی که خطوط تلفن شهری مخابرات آنالوگ و دیجیتال ساختار متفاوتی دارند. پس برقراری ارتباط بین این سیستم ها نیازمند پلی ارتباطی بین دو سیستم متفاوت است که این عمل توسط گیت­وی­ها(Gate Way) صورت میگیرد.به عبارتی تماس های شهری خطوط آنالوگ، توسط گیت­وی­ها به مکالمات VoIP تبدیل می­شوند.

گیت وی های شهری به دو گروه FXO و FXS تقسیم میشوند:

 

گیت وی FXO (Foreign Exchange Office):پورت FXO واسط یا اینترفیسی است که ارتباط بین خطوط POTS(خط تلفن ثابت) را با ATA  برقرار می­ کنداز گیت وی FXO برای اتصال خطوط تلفنی شهری، به شبکه ی VoIP استفاده می شود.

گیت وی FXS(Foreign Exchange Subscribe): FXS یک پورت RJ11 است که به صورت داخلی به تلفنهای آنالوگ و یا دستگاههای فکس وصل میشود. یک گیتوی FXS برای ارتباط بین سیستم های تلفن سانترال سنتی (PBX) و سیستم تلفن ویپ (IP-PBX) استفاده می­شود.

به طور کلی همانند سایر تجهیزات مورد استفاده در ساختار های مخابراتی یا شبکه های کامپیوتری با ظرفیت­های گوناگون طراحی شده اند که برای ظرفیت های محدود به صورت کارت و برای ظرفیت های بالا به صورت ماژول ارائه شده اند.

کارت ها به صورت مستقیم به اسلات های موجود روی سرور متصل میشوند ولی ماژول ها به صورت جزئی از ساختار شبکه و از طریق IP Trunk ها به سرور مرکز تلفن تحت شبکه متصل می­شوند.

همچنین گیت وی ها از پروتکل­های متفاوتی مانند MGCP,SIP,SCCP پشتیبانی میکنند.

پروتکل SIP عمومی­ترین پروتکلی است که تمامی تجهیزات و سانترال های ویپ پشتیبانی می­کنند.

پروتکل MGCP هم پروتکلی قدیمی که مورد استفاده قرار نمیگیرد.

پروتکل SCCP که پروتکل مختص به تجهییزات سیسکو است.

مرجع مقاله : نت استاک