اینترکام تلفنی بدون هندست و با امکانات کنترلی بیشتر. شاید چنین تعریف خلاصه ای باعث شود تا ارزش این ابزار ارتباطی در نظر شما کمتر به نظر بیاید اما این طور نیست و در ادامه متوجه خواهید شد که اینترکام می تواند علاوه بر سهولت در ارتباطات تلفنی باعث تسریع در عملکرد گردند.

اینترکام شبکه نظارت تصویری، ارتباط دو طرفه و کنترل ورود از راه دور را در یک دستگاه برای دسترسی فیزیکی ایمن و بدون دردسر به محل شما ترکیب می کند. با امکانات بی‌شماری برای یکپارچه‌سازی و هوش درون‌برد مانند قابلیت‌های تحلیلی، آنها به ایجاد امنیت کلی بهتر کمک می‌کنند.

آنها همچنین می توانند به راحتی با سیستم های ویدیویی یا صوتی موجود شما ادغام شوند، به عنوان مثال هنگامی که یک بازدیدکننده در حال نزدیک شدن است، به محرک های هوشمند اجازه می دهد. این دستگاه های مقیاس پذیر را می توان با سخت افزار یا نرم افزار استاندارد باز استفاده کرد. و آنها را می توان به شبکه IP موجود شما متصل کرد و از آن تغذیه کرد بنابراین نیازی به کابل کشی خاصی نیست.

 
اساس کار اینترکام  

در گذشته مفهوم اینترکام به معنای ارتباط داخلی بود. حتما تلفن های بی سیم قدیم پاناسونیک یا برند های دیگر را دیده اید که روی پایه اصلی و گوشی های تلفن (که اکثر اوقات دو دستگاه بودند) دکمه ای به نام Intercom داشتند. با فشردن این دکمه بین گوشی ها و پایه تماسی برقرار می شد که می توانستید بدون استفاده از خط تلفن مکالمه کنید. 
اینترکام هوشمند با همان مفهوم ایجاد ارتباط داخلی اما در محیط وسیع تر می تواند کارایی های متنوع تری داشته باشد. جهت اطلاعات بیشتر وارد سایت اتصال صوت شوید.

 
انواع اینترکام  

با توجه به کاربرد اینترکام در صنایع مختلف در این جا می توان به نمونه های تولید شده ی آن اشاره کرد:
•    اینترکام صوتی با دکمه پوش تو تالک 
•    ایترکام صوتی با دکمه پوش تو تالک و کیبورد 
•    اینترکام تصویری با دکه پوش تو تالک بدون صفحه نمایش 
•    اینترکام تصویری با صفحه نمایش 
•    اینترکام با چراغ هشدار تماس  و آژیر

 
کاربرد اینترکام 

•    گوشی تلفن بدون هندست 
•    کنسول یا میکروفون رومیزی برای پیج کردن 
•    استفاده به عنوان دستگاه کنترلر
•    استفاده به عنوان آیفون برای درب هاب ورودی
•    استفاده به عنوان سیستم احضار پرستار
•    تلفن اضطراری
 
شاید چندین مورد عنوان شده فقط بخشی از کاربرد های اینترکام باشد. به طور مثال می توان از اینترکام ها جهت ایجاد تماس سریع در کارخانجات و صنایعی استفاده کرد که نیاز به تماس های بحران وجود داشته باشد. عمدتا اینترکام ها دارای میکروفون و کیبورد تقویت شده ای هستند که می توانند جایگرین هندست باشند. 

 
نمونه ای دیگر از کاربرد اینترکام استفاده از آن ها در لابی هتل ها به منظور ارتباط کارکنان در طبقات و موقعیت های مختلف باشد. همچنین از اینترکام ها می توان در برقراری تماس های تصویری سریع به ویژه در ورودی درب ها استفاده کرد. 
 وجود ورودی و خروجی های کنترلی در اینترکام ها می تواند باعث اتصال آنها به سیستم های اتفا حریق، درب باز کن، روشنایی چراغ ها و دیگر نیازمندی های کنترلی تحت شبکه گردد. 
 با اتصال هر ماژول کنترلی نظیر ماژول شناسایی حرکت دوربین می توان عملی واکنشی نسبت به وقایع را ایجاد و اجرا کرد. 
 خوب اینجا لازم است تا اول فرق بین دیجیتال و آنالوگ را بدانیم (اگر می دانیم از این بحث عبور می کنیم و به موضوع بعدی می رویم).


تفاوت آنالوگ و دیجیتال چیست؟

سیستم‌های دیجیتال کاربردهای فراوانی در انجام محاسبات، پردازش داده‌ها، سیستم‌های کنترلی، ارتباطات و اندازه‌گیری دارند. بسیاری از کارهایی که در گذشته توسط سیستم‌های آنالوگ انجام می‌شدند، امروزه توسط سیستم‌های دیجیتال انجام می‌شوند؛ زیرا سیستم دیجیتال دقت و قابلیت اطمینان بیش‌تری دارند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر تفاوت آنالوگ و دیجیتال می‌پردازیم.

روش انتقال اطلاعات: یکی از اصلی ترین تفاوت‌ها بین اینترکام آنالوگ و دیجیتال، روش انتقال اطلاعات است. اینترکام آنالوگ از سیگنال های آنالوگ برای انتقال صدا استفاده می‌کند، در حالی که اینترکام دیجیتال از داده‌های دیجیتال برای انتقال صدا استفاده می‌کند.
کیفیت صدا: اینترکام دیجیتال دارای کیفیت صدای بهتری نسبت به اینترکام آنالوگ است. این به دلیل استفاده از داده‌های دیجیتال برای انتقال صدا و کاهش نویزهای محیطی است.
امنیت: اینترکام دیجیتال امنیت بیشتری نسبت به اینترکام آنالوگ دارد. این به دلیل استفاده از رمزنگاری داده‌ها و امکانات امنیتی بیشتر در سیستم‌های دیجیتال مربوط می‌شود.
انعطاف پذیری: اینترکام دیجیتال امکانات و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به اینترکام آنالوگ دارد، از جمله امکانات مدیریت تماس‌ها، ضبط صدا و اتصال به سیستم‌های هوشمند.
هزینه: نصب و راه‌اندازی اینترکام دیجیتال گران‌تر از اینترکام آنالوگ است. اما در طولانی مدت، هزینه‌های نگهداری و استفاده از اینترکام دیجیتال ممکن است کمتر از اینترکام آنالوگ باشد.


بررسی تفاوت آنالوگ و دیجیتال

در یک سیستم دیجیتال، سیگنال‌ها مقادیر گسسته دارند، در حالی که در سیستم آنالوگ، مقادیر به شکل پیوسته‌ای تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، خروجی یک سیستم دیجیتال می‌تواند تنها دو مقدار ۰ یا ۵ ولت باشد. در حالی خروجی یک سیستم آنالوگ می‌تواند بین مقادیر ۱۰ و منفی ۱۰ ولت نوسان کند و همه مقادیر را داشته باشد.
به علت آن که سیستم‌های دیجیتال به مقادیر گسسته کار می‌کنند و خروجی آن‌ها گسسته است، می‌توان اطمینان داشت که برای بازه‌ای از ورودی‌ها، خروجی به طور کاملا دقیقی درست خواهد بود. ما در یک دنیای آنالوگ زندگی می‌کنیم. تعداد نامتناهی تُن صدا وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها بشنویم و تعداد نامتناهی بو وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را استشمام کنیم. بخش اشتراک همه این سیگنال‌های آنالوگ، نامتناهی بودن و پیوسته بودن آن‌هاست.
در الکترونیک، ما با هر دو نوع سیگنال آنالوگ و دیجیتال در ورودی‌ها و خروجی‌های مدار رو به رو می‌شویم؛ اما اکثر تجهیزات الکترونیکی مانند ریزپردازنده‌ها، کامپیوترها، گیت‌های منطقی و غیره به طور خالص دیجیتالی هستند. برای درک مفهوم آنالوگ و دیجیتال، خوب است نگاهی به معنای سیگنال بیندازیم.


سیگنال چیست؟

منظور از سیگنال، هر نوع کمیتی است که در طول زمان تغییر و نوعی از اطلاعات را حمل‌ونقل می‌کند. در مهندسی برق، این کمیت معمولا ولتاژ یا جریان است؛ بنابراین می‌توانید یک ولتاژ متغیر در زمان را به عنوان سیگنال به ذهن بسپارید. سیگنال بین تجهیزات مختلف رد و بد می‌شود تا اطلاعات مختلف مانند متن، تصویر، ویدیو و غیره را منتقل کند. سیگنال‌ها معمولا از طریق کابل‌های فیزیکی رد و بدل می‌شوند؛ اما می‌توان آن‌ها را از طریق هوا (موج‌های رادیو فرکانسی) نیز جابه‌جا کرد.


نمودار سیگنال آنالوگ 

 


 
مقادیر سیگنال آنالوگ بین یک بازه عددی محدود است اما می‌تواند نامتناهی مقدار مختلف داشته باشد.

 

 

نمودار سیگنال دیجیتال 
 
نمودار یالا نیز یک سیگنال دیجیتال را نشان می‌دهد. زیرا اگر به دقت و از نزدیک به آن نگاه کنید، مجموعه‌ای از مقادیر نسبتا زیاد گسسته است.

مثالی از سیگنال دیجیتال: همه سیگنال‌های ویدیویی و صوتی، آنالوگ نیستند. برخی از سیگنال‌های استاندارد مانند HDMI و MIDI به صورت دیجیتالی منتقل می‌شوند. بسیاری از ارتباطات بین مدارهای مجتمع (IC) به طور دیجیتالی انجام می‌شود.


تفاوت آنالوگ و دیجیتال در مدارها

بسیاری از عناصر و تجهیزات الکترونیکی پایه‌ای، مانند مقاومت، خازن، سلف، دیود، ترانزیستور و op-amp، همگی ذاتا آنالوگ هستند. مدارهایی که با استفاده از این اجزا ساخته می‌‌شوند نیز معمولا آنالوگ هستند.
به طور کلی، مدارهای آنالوگ در مقایسه با مدارهای دیجیتال با عملکرد مشابه، ساختار بسیار پیچیده‌‌تری دارند. به عنوان مثال طراحی و ساخت یک رادیو آنالوگ، دانش و مهارت بسیار زیادی می‌‌طلبد. در حالی که ساخت همان رادیو به شکل دیجیتالی، آنقدرها هم پیچیدگی ندارد. علاوه بر این، مدارهای آنالوگ نسبت به نویز (تغییرات اندک و نامطلوب در ولتاژ)، بسیار حساس هستند. تغییرات اندک در ولتاژ مدارهای آنالوگ می‌‌تواند خطاهای بسیار بزرگی را رقم بزند.
یک مدار دیجیتال، با سیگنال‌‌های دیجیتال و گسسته کار می‌‌کند. این مدارها معمولا ترکیبی از ترانزیستور و گیت‌‌های منطقی (خود این گیت‌‌ها هم معمولا از ترانزیستور و مقاومت تشکیل شده‌‌اند) هستند؛ یا این که از میکروکنترلرها و تراشه‌‌های دیگر تشکیل شده‌‌اند. بسیاری از پردازنده‌‌ها، خواه میکروکنترلرهای کوچک یا پردازنده‌‌های قدرتمند کامپیوتری به صورت دیجیتال کار می‌‌کنند.

 

انواع اینترکام از لحاظ نوع ارتباط 

  • اینترکام تحت شبکه: همانطور که از نام آن مشخص است این اینترکام از طریق پورت شبکه به سیستم اینترکام متصل می گردد و به وسیله‌ی سرور پیجینگ و یا مرکز تلفن ویپ کنترل می گردد.
  • اینترکام آنالوگ: اینترکام های آنالوگ از طریق مدار های الکتریکی آنالوگ کنترل می شود. دارای سروری هستند که به واسطه‌ی ورودی و خروجی های آنالوگ و کلید های سخت افزاری به قطع و وصل ارتباط مشغول هستند.

 

 
مزایای اینترکام تحت شبکه

اگر قصد خرید سیستم اینترکام را دارید و به شما پیشنهاد سیستم ارزان آنالوگ را داده اند کمی صبر کنید، در قسمت پائین به سادگی متوجه خواهید شد که چرا خرید اینترکام تحت شبکه بهتر است: 

 

• قابلیت گسترش آسان

در اینترکام آنالوگ برای اضافه کردن یک اینترکام باید از رکی که سرور در آن قرارداد تا محل قرار گیری اینترکام، کابل کشی کنیم. ولی در سیستم اینترکام تحت شبکه کافیست تا از نزدیک ترین سوئیچ شبکه موجود تا اینترکام کابل کشی کنیم و در صورت اتمام ظرفیت خروجی سرور می بایست سرور جدیدی به رک اضافه کنیم (البته در صورتی که رک ما جایی برای سرور جدید داشته باشد). 


• کاهش کابل کشی

اگر کابل کشی شبکه داشته باشیم، برای توسعه و یا نصب اینترکام جدید کار سختی نداریم چون خیلی راحت می تونیم از اسپلیتر برای اضافه کردن یا گسترش نود های شبکه ی موجود در مسیر اینترکام تحت شبکه استفاده کنیم . شاید نگران جریان برق مصرفی اینترکام ها باشید ولی در اکثر مواقع می تونید از PoE Combiner استفاده کنیم. (کافیه بین سوئیچ و اینترکام از یک جفت کمباینر استفاده کنیم).


• امکان تماس با اینترکام روی شبکه در هر نقطه ی جغرافیایی 

برای تماس با یک اینترکام تحت شبکه کافیست در هر جایی از دنیا به شبکه‌ی اینترکام های نصب شده دسترسی داشته باشیم ولی برای پیج کردن اینترکام آنالوگ چاره ای به جز حضور در کنار سرور نیست. 


• سهولت در مدیریت

اینترکام تحت شبکه از طریق سرور پیجینگ کنترل می شود. تمامی تنظیمات مربوط به اینترکام می تواند از طریق صفحه ی وب تنظیم و مدیریت شود . امکان مانیتور کردن و عیب یابی اینترکام به آسانی برای مدیران امکان پذیر است و این امر موجب سهولت در مدیریت آن می گردد.


• امکان اتصال از طریق وب سرویس به سامانه های نرم افزاری

اینترکام تحت شبکه امکان اتصال به سیستم های دیگر مثل مرکز تلفن، رله های کنترلی و سیستم های هشدار و آتش نشانی را دارد. 
 

بررسی سیستم اینترکام اورژانس

سیستم اینترکام اورژانس یک سیستم ارتباطی سریع بین بخش‌های مختلف اورژانس بیمارستان است که امکان پیام‌رسانی به موقع بین بیماران، کادر درمان و سایر پرسنل را مهیا می‌کنند. بخش‌های بیمارستانی به خصوص بخش‌های اورژانسی نیازمندی‌های ارتباطی خاصی دارند. بسته به سطح وخامت حال بیماران و نیازهای درمانی و پرستاری نیازهای ارتباطی در بیمارستان‌ها تغییر می‌کند. یکی از مهمترین و حادترین بخش‌های هر بیمارستان، بخش اورژانس و مراقبت‌های پزشکی اولیه آن است. در این بخش‌ها بیماران، پرستاران و سایر بخش‌های کادر درمان باید بتوانند با هم در ارتباطی تنگانگ قرار گیرند تا نتیجه اعمال درمانی رضایت و اثر بخش باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم‌های اینترکام اورژانس بپردازیم و با الزامات و ویژگی‌های اصلی آن‌ها آشنا شویم.


ویژگی‌های سیستم اینترکام اورژانس

بخش اورژانس نیازمندی‌های ارتباطی خاص خود را دارد. در این بخش کادر درمان، پرستاران، بیماران و همراهان بیمار باید بتوانند به راحتی و سادگی با همدیگر در تماس باشند. به همین منظور ما باید از یک سیستم کارآمد و ساده استفاده کنیم. در این موارد سیستم اینترکام اورژانس یک راهکار ساده و بسیار کارآمد است.
در سیستم‌های اینترکام از سیستم‌های دیجیتالی و شبکه برای ارتباطات میان بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. این سیستم‌ها از ارتباطات مبتنی بر IP آدرس‌ها بهره می‌برند. بهره‌گیری از IP آدرس‌ها این قابلیت را به هر دیوایس در شبکه می‌دهد که هم هویت مستقلی داشته باشد و هم از طریق مرکز کنترل بتوان به صورت کامل بر روی آن نظارت داشت.


در سیستم‌های اینترکام اورژانس در بالای هر بیمار و یا هر بخش نیازمند تماس یک دیوایس میکروفن/ اسپیکر تک دکمه‌ای (یا با پد شماره گیری) قرار می‌گیرد. با استفاده از دیواس‌های اینترکام بیمار و یا کادر درمان می‌توانند تنها با فشار یک دکمه با ایستگاه پرستاری در تماس قرار گیرند.
همچنین با بهره‌گیری از دیوایس‌های اینترکام با پد شماره‌گیری این امکان به وجود می‌آید که بتوان با وارد کردن کد بخش مورد نظر بلافاصله با بخش مورد نظر در بیمارستان وارد مکالمه شد.
سیستم‌های اینترکام اورژانس به خاطر ساختار دیجیتالی که دارند این امکان را دارند که با سایر سیستم‌های کنترلی و ارتباطی تحت شبکه بیمارستان یکپارچه شوند.

 

برای مثال سیستم‌های اینترکام اورژانس می‌توانند با سیستم‌های هشدار، دوربین‌های نظارتی، تلفن‌های VoIP و سیستم‌های پیجینگ به صورت یکپارچه به کار بپردازند که این کار علاوه بر تسهیل توسعه شبکه سبب نظم و هماهنگی بهتر کادر درمان در زمان‌های بحرانی و حساس می‌شود.
در عین حال با بهره‌گیری از سیستم‌های اینترکام اورژانس این امکان برای کادر درمان مهیا می‌شود که بتوانند در هر لحظه با متصدیان، پرستاران و یا بیمار در تماس قرار بگیرند و نظارت بر وضعیت بیمار راحت‌تر و سریعتر انجام شود. این موضوع به خصوص در بیمارستان‌های شلوغ و یا در زمان بحران‌ها و سوانح طبیعی یا غیر طبیعی است که تعداد بیماران اورژانسی به شدت بالا می‌رود و فشار زیادی بر روی کادر درمان وارد می‌شود بسیار مهم و حساس است.
در نهایت باید گفت که سیستم‌های اینترکام اورژانس با داشتن قابلیت‌های کاربردی راحت، امکان یکپارچه شدن با سایر دیوایس‌های شبکه و نیز کارآمدتر کردن ارتباطات به تسریع کمک‌های درمانی و بهبود ارتباطاتی که می‌تواند به نجات جان انسان‌ها منتهی شود کمک کند.

 

اینترکام شبکه Axis | دستگاه های صوتی و تصویری قوی و ایمن

از پردیس‌های دانشگاه گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های حیاتی، با اینترکام‌ شبکه Axis می‌توانید سیستم امنیتی خود را برای آگاهی کامل از موقعیت گسترش دهید. این دستگاه ها مقاوم در برابر خرابکاری، کاملا در هر محیط داخلی یا خارجی قرار می گیرند.
شما می‌توانید با بازدیدکنندگان صحبت کنید و آنها را از مکان‌های دور شناسایی کنید و به راحتی از طریق تلفن همراه، تلفن IP یا سیستم مدیریت ویدیو (VMS) به آنها دسترسی بدهید. به لطف قابلیت های صوتی پیشرفته می توانید مطمئن باشید که مکالمه را به وضوح می شنوید. 

 

اینترکام 2N - اینترکام مدرن با دسترسی یکپارچه

اینترکام 2N یک راهکار مدرن و هوشمند برای کنترل دسترسی به ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است. این سیستم امکانات متنوعی را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. دسترسی یکپارچه: این اینترکام امکان دسترسی یکپارچه به ساختمان‌ها را فراهم می‌کند. افراد مختلف می‌توانند از طریق کارت‌های RFID، کلیدهای امنیتی یا حتی از طریق تلفن‌های همراه خود به ساختمان وارد شوند.
2. امنیت بالا: اینترکام 2N دارای ویژگی‌های امنیتی بالا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تشخیص چهره، ضبط ویدیو، اعلام هشدار در صورت دسترسی غیرمجاز و اتصال به سیستم‌های امنیتی دیگر اشاره کرد.
3. اتصال به شبکه: اینترکام 2N از فناوری‌های شبکه استفاده می‌کند و به شما امکان مدیریت و کنترل دسترسی از راه دور را می‌دهد. همچنین این اینترکام قابلیت اتصال به سیستم‌های مدیریت ساختمانی و سیستم‌های امنیتی مختلف را داراست.
4. اطلاع‌رسانی هوشمند: اینترکام 2N امکان اطلاع‌رسانی هوشمند در مورد وقوع وقایع ناخواسته مانند سرقت یا حوادث را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، در صورتی که ورودی منزل شما توسط فردی غیرمجاز باز شود شما به صورت فوری از این واقعه مطلع خواهید شد.
به طور کلی اینترکام 2N یک راهکار هوشمند و مدرن است که به شما امکان مدیریت و کنترل دسترسی به ساختمان خود را به صورت کامل و ایمن ارائه می‌دهد.

 

سخن پایانی 
در نتیجه، اینترکام های تحت شبکه یا IP یک راه حل مدرن و کارآمد برای ارتباطات درون ساختمانی هستند. این سیستم ها امکان ارتباط سریع و آسان بین افراد مختلف را فراهم می کنند و امنیت ساختمان را بهبود می بخشند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، انتظار می رود که اینترکام های تحت شبکه همچنان بهبود یافته و قابلیت های بیشتری را ارائه دهند، از جمله امکانات مدیریت هوشمند و اتصال به سیستم های هوشمند خانه. 
اینترکام های تحت شبکه به طور کلی یک ابزار مهم برای بهبود ارتباطات و امنیت در محیط های مسکونی و تجاری محسوب می شوند.

 

سوالات متداول

1. اینترکام شبکه چیست؟
اینترکام شبکه نظارت تصویری، ارتباط دو طرفه و کنترل ورود از راه دور را در یک دستگاه برای دسترسی فیزیکی ایمن و بدون دردسر به محل شما ترکیب می کند. با امکانات بی‌شماری برای یکپارچه‌سازی و هوش درون‌برد مانند قابلیت‌های تحلیلی، آنها به ایجاد امنیت کلی بهتر کمک می‌کنند.

2. چگونه می‌توانیم اینترکام تحت شبکه را نصب کنیم؟

برای نصب اینترکام تحت شبکه، ابتدا باید دستگاه را به شبکه محلی خود متصل کنید. سپس باید نرم‌افزار مدیریت اینترکام را روی یک دستگاه متصل به شبکه نصب کنید تا بتوانید تنظیمات و مدیریت اینترکام را انجام دهید.

3. آیا اینترکام تحت شبکه قابلیت ضبط ویدیو را دارد؟

بله، بسیاری از اینترکام‌های تحت شبکه قابلیت ضبط ویدیو را دارند. این ویدیوها می‌توانند به صورت مستقیم بر روی دستگاه ذخیره‌سازی شبکه (NAS) یا سرویس‌های ابری ذخیره شوند تا بتوانید آنها را بررسی کنید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.
 

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

لیست مقالات : بیش از صد مقاله در حوزه سیستم های پیجینگ

راهنمای سیستم پیجینگ 

راهنمای آمپلی فایر تحت شبکه 

راهنمای بلندگوهای تحت شبکه

راهنمای اینترکام تحت شبکه 

راهنمای تلفن صنعتی