Sip یا به عبارتی session initiation protocol استانداردی است که توسط IETF (سازمان مهندسی اینترنت) ثبت شده است ، Sip پروتکل سیگنالینگ به منظور برقراری تماس و کنفرانس در بستر شبکه های IP است، که یک جلسه شامل چندین نوع داده از جمله صوتی ، تصویری ، و انواع فرمت­ها را مدیریت می­کند. Sip بستر شروع ، اصلاح ، و پایان جلسه را برای یک یا چند کاربر فراهم می­کند ، این ارتباط میتواند شامل انواع تماس های تلفنی ، اینترنتی و کنفرانس­های ویدئویی در بستر شبکه باشد.

استفاده از این پروتکل به ویژه در بستر Voip بمنظور مکاالمات صوتی به قدری پیشرفت داشته که به عنوان پروتکل سیگنالینگ در IMS (بستر سیگنالینگ نسل های آینده شبکه) در نظر گرفته شده است.پس به عبارتی Sip یک پروتکل با هدف ایجاد ارتباطات قدرتمند و کار آمد برای ارسال چند رسانه ای به چند کاربر ارائه شده است.

Sip با ارائه یک تجربه ارتباطی غنی جزء مهمی از اینترنت تلفنی است و مزایای واقعی Voip را در اختیار شما قرار میدهد که اصلی ترین مزیت آن کاهش هزینه ارتباط است. اطلاعات صوتی قبل از اینکه از طریق اینترنت ارسال شوند باید توسط پروتکل Sip کد شوند، Sip به طور کلی مشابه دیگر پروتکل های معمول مثل http کار میکند.

 

SIP Voice Over IP( Voip )

بسیاری از سرویس دهندگان بستر Voip از خدمات Sip استفاده میکنند ، تکنولوژی Voip  یک تکنولوژی در حال رشد در سر تا سر جهان است که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از  خدمات SIP Trunk  به منظور بهبود شبکه ارتباطی خود استفاده میکنند، Sip یکی از قوی ترین ستون های سیستم تلفنی ویپ است .

Voip به منظور برقراری ارتباط یا دریافت تماس از طریق شبکه اینترنت یا سایر شبکه های داخلی استفاده میشود ، پروتکل Sip کاربردی فعال برای ایجاد، اصلاح و یا پایان دادن به جلسات ارتباطی مانند تماس Voip را دارد. Voipاولین تماس های صوتی را ارسال میکند اما Sipمیتواند از طریق تمام رسانه ها از جمله صوتی و تصویری ارتباط بر قرار کند. یکی از مزیت های اصلی Sip در VoIP این است که قدرت برقراری ارتباط هوشمندانه با دیگر پروتکل ها را دارد، همچنین به منظور پاسخگویی به نیازهای کاربران انعطاف پذیر خواهد بود.

مرجع مقاله: نت استاک